Dinsdag 27 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu Dinsdag 27 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu

Dinsdag 27 Oktober

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

27 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag was alweer mijn laatste dag bij Robyn (Ja, ik schreef gister Robin, maar dat was verkeerd!). Na eerst weer een tijd buiten gespeeld te hebben, moesten de kinderen weer in de rij gaan staan om naar binnen te gaan. Binnen hebben we eerst gebeden, en daarna hebben we weer wat gepraat met z’n allen en wat liedjes gezongen. Op dinsdag is het ook altijd library day, dus dan komt een teacher boeken voorlezen, en iedere week krijgen de kinderen een boek mee naar huis die ze met hun ouders moeten lezen. Robyn moest vandaag controle doen op andere scholen die gebruik maken van het Play with a Purpose programma, en ik mocht haar gezelschap houden:). We gingen eerst naar een school met ook alleen maar zwarte kindjes, en de school bestond uit containers waarin de kinderen les kregen. De school stond ook midden in een hele grote sloppenwijk. Maar het zag er niet zo slecht uit als het klinkt hoor! De containers waren schoon en mooi geverfd, en ze hadden een grote speeltuin. Hierna gingen we naar een school die er nog beter uitzag dan de school waar ik gister heel de dag geweest ben (en die is best groot en ziet er mooi uit). Die school was gewoon in een groot huis, met een schuur en een grote tuin die omgetoverd is tot een speeltuin. Robyn legde ook uit dat op deze school meer geld van de ouders gevraagd word, waardoor het er dus iets beter uitziet. Op deze school zaten blanke en zwarte kindjes. En de laatste school was een kleine school met bijna alleen maar blanke kindjes. Dit is ook de enige school waar Afrikaans de hoofdtaal is. Robyn legde van te voren al uit dat er veel blanke kinderen op school zaten, dat komt omdat de school in een buurt staat waar veel armere blanke mensen wonen. Wat me opviel is dat ik op elke school wel omhelsd werd door een paar kinderen, maar dat alleen de zwarte kindjes dat deden. Maar dat is gewoon iets dat zwarte kindjes sneller doen dan blanke kindjes. Hierna zijn we weer terug gegaan naar Robyn’s eigen school, waar Wilma al stond te wachten. Ik heb nog niet echt afscheid genomen omdat ik morgen nog even langsga met wat kleurboeken, potloden en snoepjes die Wilma en ik vandaag gekocht hebben. We hebben dat gekocht voor 30 kinderen, dus dat betekende ook dat we 30 cadeautjes in moesten pakken..

Toen Wilma me bij Play with a Purpose had opgehaald, hebben we Steven opgehaald, de cadeautjes gekocht en daarna zijn we naar Lesedi village geweest. Lesedi village is een verzameling van dorpjes die nog leven als vroeger (om dat dit een toeristenattractie is, was het natuurlijk niet allemaal echt). We kregen een video te zien van 4 verschillende stammen, en later werden we rondgeleid door de dorpjes van deze verschillende stammen. Die dorpjes bestaan dus echt uit hutten, de mensen in die dorpjes dragen dus echt ‘traditionele kleding’ (oftewel af en toe bijna geen kleding) en er waren zelfs echt kleine kindjes bij. Er waren dus vier verschillende stammen; Zulu, Basotho, Xhosa en Pedi en die hadden allemaal hun eigen geschiedenis en hun eigen tradities. Bijvoorbeeld bij de Pedi stam werd verteld dat ze de oorlog tegen de Britten verloren hadden, omdat bij de Britten de Schotten(met hun rokken) voor aan het front stonden en dat de leider van de Pedi stam zijn stam toen verbood die mooie vrouwen pijn te doen:P. En hierdoor zou de Pedi stam dus af en toe die Schotse rokken dragen. Was echt leuk om al deze dorpjes te zien! Na de rondeleiding kregen we nog een dansvoorstelling in een soort arena hut. Hier deden de vrouwen en de mannen de traditionele dansen voor, en er was een kindje van een jaar of 5 die mee klapte en trommelde. Dat was ook grappig om te zien! Hierna hebben we nog gegeten in het restaurant van Lesedi village. Zoals je misschien wel kunt raden hadden ze hier best apart eten. Ze hadden bijvoorbeeld krokodillenvlees en struisvogelvlees:P. Ik heb het ze alle twee geproefd, en het was niet vies… Maar ik had er nog al moeite mee om me over het feit heen te zetten dat ik zat te eten wat ik gisteren heb zien rondzwemmen:P

Hierna hebben we nog even in de winkeltjes van Lesedi village gekeken, en toen zijn we naar huis gereden. Toen we dus thuis kwamen moesten we nog al die cadeutjes inpakken, en toen kwamen we erachter dat we te weinig inpakpapier hadden en te weinig snoepjes, dus toen hebben we maar een beetje geïmproviseerd. Het gedeelte wat ik ingepakt heb ziet er niet uit, maar het lijkt me sterk dat een kind van 6 gaat zeuren over hoe lelijk het ingepakt is.
Ik heb nu vandaag nog steeds geen paard gereden, haha.

Morgen gaan we dus nog even langs Robyn om de cadeautjes te geven (en onze mooie kunstwerken in 1 seconde verscheurd te zien worden:P). En ik ga met Wilma mee langs een aantal patiënten. Voor de rest moeten we nog even kijken wat we gaan doen.

  • 27 Oktober 2009 - 21:22

    Oma En Opa:

    Jammer dat je nog geen paard hebt gereden. Maar daar staat tegenover dat je weer veel gezien hebt. Je kunt niet alles tegelijk doen, je doet al zoveel. Maar wie weet komt het er nog van. Die kleintjes zien morgen heus niet dat de cadeautjes niet zo netjes ingepakt zijn.Fijne dagen nog en breng de familie daar onze hartelijke groeten over. Groetjes en een dikke kus van ons voor jou

  • 27 Oktober 2009 - 21:48

    Sis:

    jij en horsssie rijde?? hmmm zou er nog nachtej over slapen cin anders zeur je dadelijk weer dat je zadelpijn heb whahaha nee zeker doen wel goed vast houde he hahaha

    enne met die olifant, nie denke dat het je zus is waar je mee ken matte wanntuuh hij wint het zekers wete van je (net als je sus natuurlijk)

    have fun, veel plesier met je cadootjes uitdele zal vast heel dankbaar ontvangen worden whahaha

    nouuu laterrsssss

  • 27 Oktober 2009 - 22:40

    Wendy:

    Heey cin!

    Echt leuk je verhalen. Wij zitten hier ook weer herinderingen op te halen :)

    Je foto's van Lesedi village komen heeel erg bekend voor ;) net alsof we naar onze eigen foto's kijken. ze dragen nog steeds dezelfde pakjes als 5 jaar gelede ;)

    En je heb ook krokodil gegeten.. Ik von t best lekker. maar k heb maar 2 hapjes op. ik vond het maar een eng idee. dat dat beest mij normaal op zou eten en nu zat ik dat beest te eten... haha:P

    Nog heeel veel plezier!
    Groetjes daar!

    xxwendiiees

  • 27 Oktober 2009 - 23:40

    Maaike:

    Hey Cindy. Goh wat zal ik jouw belevenissen en verhalen daarover missen als jij weer terug bent zeg. Grappig is dat hè: als we ander vlees eten dan we gewend zijn, gaan we ineens nadenken. Als we kip eten, zien we die ook niet zonder kop nog wat laatste rondjes lopen. En bij die lekkere biefstuk denken we ook niet aan die mooie koeienogen. Kijk de sprinkhanen en wormen in China waren niet zo anders van vorm toen ze gebakken waren, dus die bleven onaantrekkelijk. Maar bij slang, krokodil, struisvogel en noem maar op moeten we plaatjes projecteren en eten we dus toch minder enthousiast.
    Ik vind trouwens dat Jennifer niet moet zeuren over haar schoenen, want wie kan nou zeggen dat ze schoenen heeft met het vuil van Zuid Afrika zonder daar ooit geweest te zijn!@!Collectors Item!!
    Wat zullen die kindergezichtjes morgen glimmen zeg met al die cadeautjes. Veel plezier!!

  • 28 Oktober 2009 - 07:35

    Bea:

    heey cindy,
    neemeven via de computer contact met tessa op over het tijdstip van as zateravond. want helaas doet deze week tessa,s telefoon het niet meer. dus denk niet ik smswel even want dat komt niet aan.
    Jij wil zeker nog niet naar huis he. je doet alleen maar leuke dingen. he en dat paardrijden dat kan hier ook he in nederland wat jij allemaal doet is veel unieker. nou meid geniet er nog maar van.
    gr. bea

  • 28 Oktober 2009 - 12:25

    Brenda:

    hee Cin,

    super leuk om je verhalen te lezen, je schrijft echt leuk!
    Ik kijk elke dag eventjes of er al weer wat bij staat!

    Echt super wat je daar allemaal doet, daar zal je thuis nog even van moeten bijkomen denk ik, haha!

    nou meid, geniet er nog van de laatste daagjes!

    xxxx
    Brenda

  • 28 Oktober 2009 - 13:03

    Tessa Rijken:

    heej Cin, had je vorige keer mijn reactie nog gelezen?
    mijn ouders hadden gebeld, en 00.45 is lokale tijd.
    ik had met mijn gastgezin afgesproken dat we dan half 10 op het vliegveld zijn, lukt dat bij jou ook?
    Je moet maar even een reactie terug doen, want mijn mobiel doet het niet echt meer. En anders even een email ofso.

    Veel plezier nog deze laatste paar daagjes, je zal vast nog wel wat leuke dingen doen zoals je al hebt gedaan:D!

    xxx

  • 28 Oktober 2009 - 19:39

    Cindy Zanden:

    Het is echt super jullie reacties te lezen! Thanks!:D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 November 2009

Zondag 1 November

31 Oktober 2009

Zaterdag 31 Oktober

30 Oktober 2009

Vrijdag 30 oktober

29 Oktober 2009

Donderdg 29 Oktober

28 Oktober 2009

Woensdag 28 Oktober
Cindy

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 72891

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 19 Januari 2017

Vrijwilligerswerk South-Africa

05 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Playing Softball

16 Oktober 2009 - 01 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: