Maandag 26 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu Maandag 26 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu

Maandag 26 Oktober

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

26 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag voor het eerst naar Play with a Purpose geweest! Ik zal eerst even uitleggen wat Play with a Purpose is.

Play with a Purpose is een kleuterschool waar vooral kinderen heen gaan die van de sloppenwijken komen (die dus in die huizen wonen die uit platen bestaan). Deze ouders hebben eigenlijk geen geld om hun kinderen naar school te laten gaan, maar op deze kleuterschool hoeven ze bijna niks te betalen. Op Play with a Purpose wordt heel erg de nadruk gelegd op echt het voorbereiden op de basisschool. Dus de leidster van deze school, Robin, heeft er voor gezorgd dat er speciaal speelgoed ontwikkeld is om de kinderen te leren, en natuurlijk gebruiken ze ook speelgoed dat wij vroeger gebruikt hebben om te leren. Ook krijgen de kinderen af en toe ‘huiswerk’ mee, dit is eigenlijk meer voor de ouders. Eigenlijk bij al het huiswerk hebben de kinderen een ouder nodig om hen te helpen, hierdoor worden de ouders ook voorbereid op de basisschool. Op de school waar ik meeloop zijn 3 klassen met in totaal 30 kinderen. Het zijn allemaal zwarte kindjes met de leeftijd van 3 tot 6 jaar. Er zijn meerdere scholen, die allemaal door Robin opgezet zijn, zij is ook degene waarbij ik stage loop.

Toen ik bij Play with a Purpose aankwam kwam al gelijk een van de kinderen me omhelzen, echt heel lief. Toen werd ik voorgesteld aan een paar kinderen, en het eerste halfuur gingen ze buiten spelen. Er waren toen veel kindjes die me gingen omhelzen, op mijn rug klommen en aan mijn haren zaten. Was in het begin wel leuk, maar het moet niet te veel zijn, dus op een gegeven moment heb ik gezegd dat ze gewoon met elkaar moesten gaan spelen in de speeltuin. Ik heb met een paar kinderen gespeeld, en werd door de kinderen gelijk teacher genoemd:P. Toen iedereen naar binnen ging ben ik bij de klas van Robin gaan zitten. Hier heb ik met een meisje die niet zo goed zelfstandig kon werken een spel gedaan. Ik hield plaatjes omhoog waarop van links naar rechts verschillend vormpjes in verschillende kleuren stonden. Zij had dan de vormpjes in verschillende kleuren en die moest ze in de juiste volgorde (van links naar rechts (de manier waarop je leest)) aan een touwtje rijgen. Ik liet haar eerst de vorm en de kleur zeggen en daarna mocht ze hem aan het touwtje rijgen. Zo had ieder kind zijn eigen spel, waardoor bijv. onbewust werd ‘getraind’ op hoe je een pen vasthoud etc. Hierna hadden de kinderen pauze, ze kregen stukjes fruit en hebben buiten gespeeld (ik dus ook:P). Ik ben na de pauze bij een andere klas gaan zitten, waar ze geknutseld hebben en een soort van buitengymnastiek hebben gedaan. Hierna was het alweer half 1 en mochten de kinderen alweer naar huis. Ik heb toen nog heel even op school gezeten voordat ik opgehaald werd. Hier werd me nog verteld over de dingen waarover Robin echt goed nagedacht had bij deze manier van onderwijs. Ze was er bijvoorbeeld achter gekomen dat doordat veel kinderen hier als baby zijnde heel de dag lang door hun moeder op de rug gebonden werden, de baby alleen maar naar de rug van de moeder, met zijn rechteroog naar rechts, of met zijn linkeroog naar links kon kijken. Hierdoor werd het later voor de kinderen heel moeilijk om gewoon met twee ogen te kijken! Met dit soort dingen houdt Robin dus extra rekening op haar scholen.

Toen ik door Wilma opgehaald werd zijn we met Steven doorgereden naar The Crocodile Farm. Hier krijgen we een korte tour. We zijn begonnen bij de krokodillen die ongeveer 1 tot 3 jaar oud zijn, dat waren er echt super veel maar die waren nog best klein (ongeveer 1,5 meter). Daarna gingen we naar de krokodillen die net water ouder waren, die waren al een stuk groter (ongeveer 3 meter). En uiteindelijk kwamen we bij de grote krokodillen, daarvan waren er 20 (maar 1 mannetje:P) en de grootste in dat hok was ongeveer 5,5 meter. Het waren allemaal Nile Crocodiles. Toen we klaar waren met de tour, waren er binnen nog slangen, spinnen en hagedissen. Die slangen en hagedissen waren wel leuk om te zien en ik ben normaal niet zo bang voor spinnen, maar deze spinnen waren we weer een beetje overdreven.. Ik mocht ook nog een krokodil van 6 maanden vasthouden (ongeveer 50 cm), echt super grappig. Je voelde hem echt ademhalen (duuuh:P), maar dat voelde een best raar. Ze hadden op het terrein ook een reuze schildpad lopen, die gewoon de mensen achterna liep (ook al kon hij ze niet echt bijhouden:P).
Na de Crocodile Farms zijn we even naar de winkels geweest om boodschappen te doen, en toen was de dag alweer bijna voorbij. Onderweg van de winkels naar huis zag ik bij het kruispunt nu een blanke bedelaar staan, met een vrouw die gewoon normale kleren aanhad, dat was wel een beetje raar om te zien eigenlijk.. Maar hieruit blijkt ook dat het niet alleen zwarten mensen zijn die bedelen.

Morgen nog een dag naar Play with a Purpose, en waarschijnlijk ga ik morgen eindelijk paardrijden:P.

Some Crocodile facts:
- Krokodillen kunnen zo’n 6 meter lang worden en 1000 kg wegen.
- Ze kunnen 100 jaar oud worden
- Ze kunnen onder water ongeveer 40 km/uur zwemmen en ze kunnen op het land ongeveer 20 km/uur rennen (dus laat ze met rust tenzij je harder dan 20 km/uur rent).
- Ze kunnen ongeveer een jaar zonder eten. Dat komt omdat ze een soort van zonnepanelen zijn, ze halen hun meeste energie van de zon.
- Ze hebben 66 tanden, die als ze uitvallen gewoon weer terug groeien (dus veel snoepen en nooit tandenpoetsen, want ze groeien toch wel weer terug).
- The Nile Crocodile zorgt voor ongeveer 300 doden in Afrika per jaar
- Het is een beschermde diersoort in Afrika

  • 26 Oktober 2009 - 17:23

    Opa En Oma:

    Lieve meid,
    Wat kan jij toch heerlijk vertellen over je bevindingen daar.Wat een schattige kindjes zitten er op dat schooltje.Het is een voorrecht dat je dit allemaal mee mag maken op je stage. Ik ben blij dat je van die spinnen geen foto hebt geplaatst. Ik griezel hier al van een spinnetje, laat staan als ik zo'n grote moet bekijken haha.

  • 26 Oktober 2009 - 18:34

    Mam:

    en was het taarje lekker dat ze voor je gemaakt hebben? Hat is heel anders dan je vorige school maar zeker zo intressant denk ik. Het is maar goed dat we een reisverzekering hebben want jij haal wel wat gevaarlijke dingen uit!Oja heb je ook nog gefilmd? en je power point aan Wilma en familie laten zien? nou tot morgen.kus

  • 26 Oktober 2009 - 18:42

    Cindy Zanden:

    Haha ik zet de foto van de spin er zo wel even op! Het zijn inderdaad echt hele lieve kindjes!

    Ik heb niet gefilmd, ik vergeet elke keer die camera mee te nemen.. Want meestal gaan we gelijk van het een naar het ander:P
    Ik krijg die pp niet geopend want dan loopt de laptop vast..

    Ik vind het btw echt super leuk om elke keer alles reacties te zijn van iedereen! Thanks!

  • 26 Oktober 2009 - 18:55

    Lia Van Ingen:

    Hoi cindy wat ontzettend leuk om al die verslagen te lezen, je maakt wel veel mee zo he geniet er maar van want wie weet kom je daar nooit meer veel leerzame en plezierige momenten geniet er maar van en wij blijven je volgen.

  • 26 Oktober 2009 - 21:04

    Oma Nog Een Keertje:

    huhu wat een beest zeg mijn haren staan overeind. Opa vindt hem prachtig het krokodilletje ziet er onschuldig uit.
    Groetjes tot morgen maar weer kus van ons beide.

  • 26 Oktober 2009 - 22:27

    Gerrit-Jan:

    He Cin, tell sis to stop spoiling you. We're getting jealous. But seriously, Please don't stop writing your reports, we're enjoying every word. Longing for tomorrow. Bye.

  • 27 Oktober 2009 - 12:48

    Maaike:

    Hey Cindy. Al lezende zag ik links dat lekkere harige spinnetje al voorbij komen. Het kippevel heeft me vanaf dat moment niet meer verlaten. Ik leef met oma mee, maar ook met jou, want wat heb je het weer leuk met die schattige kinderen en alle andere belevenissen. Enjoy!!

  • 27 Oktober 2009 - 15:43

    Lisa:

    hee cindy!
    super leuk wat je allemaal doet! en wat een schattige kindjes:) nou kan jij ook eindelijk weer lekker buitenspelen :P
    veel succes met paardrijden (als je het nog niet gedaan hebt..)! wel blijven zitten hea:P
    xxx
    \

  • 27 Oktober 2009 - 17:07

    Kaylee:

    ja cindy mocht buiten spelen joepie! :P
    wel heel gaaf en heel anders hoe ze het daar allemaal doen.
    ik kan niet wachten op het volgende verslag en het weer te lezen!

    nog heel veel plezier daar en als je terug bent moet ik je toch echt even overhoren hoor!

    kuss! kaylee

  • 27 Oktober 2009 - 20:22

    Richard:

    Hej Smurf,

    Neem jij eens zo´n krokodil mee in je handbagage. Ben al lang opzoek naar krokodillenleren schoenen.Maar zonder dollen ziet er allemaal geweldig uit veel gedaan ook super. Maar heb je ze ook al leren softballen of kunnen ze alleen maar hard rennen.Nog fijne dagen en geniet er nog van.
    Adios Richard

  • 27 Oktober 2009 - 20:32

    Nordin:

    Hey Cindy ,
    Hoe is het daar ? ik lees dat je veel plezier van mijn tasje heb, niet te bruin worden.Zie op je foto's dat je het naar je zin heb.Neem je 2 aapjes voor me mee :D

    Doei xx

  • 27 Oktober 2009 - 21:35

    Big Sis:

    marre je koffer kan toch zeker niet meer dicht op de terug reis?? je presentje moet nu wel heel groot zijn nu je me schoenen gemold heb whhahahah grapppjee

    kind ben jaloerss op je alleen nog lekkere kerel aan de haak slaan en je heb alles wat je je ken wense denk; hihi

    latersssssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 November 2009

Zondag 1 November

31 Oktober 2009

Zaterdag 31 Oktober

30 Oktober 2009

Vrijdag 30 oktober

29 Oktober 2009

Donderdg 29 Oktober

28 Oktober 2009

Woensdag 28 Oktober
Cindy

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 72884

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 19 Januari 2017

Vrijwilligerswerk South-Africa

05 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Playing Softball

16 Oktober 2009 - 01 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: