Zondag 18 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu Zondag 18 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu

Zondag 18 Oktober

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

18 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag om 7 uur opgestaan om een uur later te vertrekken naar de kerk. Was heel leuk, ik werd aan veel mensen voorgesteld. Eerst ging iedereen gewoon de ‘grote kerk’, er waren blanken en zwarten gewoon door elkaar, dus geen ‘scheiding’. We begonnen met bidden en hierna ging de band muziek spelen, waarmeer iedereen mee ging zingen en dansen, echt gaaf! Bijna alles was in Engels op een paar liedjes na, die waren in Zulu. Gelukkig hing er een scherm op zodat ik nog een beetje kon zien welke woorden ik moest proberen te zingen:P.
Na dit ging ik met de wat kleinere kinderen mee naar de ‘kinder’ kerk (die stond naast de ‘grote’ kerk).Hier werd er veel aandacht besteed aan de kinderen, er was geen enkele ‘scheiding’ tussen de blanke en de zwarte kinderen. Ze dansten allemaal met elkaar mee op de kinderliedjes, en ja, ik heb ook meegedanst:P. Na het dansen heb ik me voorgesteld aan de kinderen, en daarna zijn we een spel gaan doen die te maken had met een van de verzen van de bijbel. Dit spel was een hele goede manier om de kinderen over de bijbel te leren. Ik ga volgende week waarschijnlijk weer!

Na de kerk zijn we naar het huis
gegaan, waarna ik vervolgens mee ging met Wilma om een patiënt te bezoeken. We gingen naar een Nathalie toe, een vrouw die op haar 22/23ste een auto-ongeluk kreeg waardoor ze nu spastisch is. Ze kan helemaal niks meer doen, alleen maar op bed liggen en dit al voor ongeveer 10 jaar. In haar kamer hingen foto’s van voor en na het ongeluk. Op de foto’s voor het ongeluk was ze een mooie vrouw, een balletdanseres, en op de foto’s na het ongeluk ligt ze alleen maar in bed. Ze kan niet praten, niet lopen helemaal niks behalve kijken. Hier komt ook nog eens bij dat een jaar geleden bij haar moeder borstkanker vastgesteld is. Gelukkig heeft zij heel goed gereageerd op de chemo kuren, en gaat het goed met haar. Ik ben van dit bezoek best erg geschrokken, dat zo in 1 keer je hele leven op z’n kop kan staan.

Op de terug weg gingen we nog even langs de supermarkt, hier werden de boodschappen voor je ingepakt en in de auto werden gezet. Dat hoefde je dus allemaal niet zelf te doen. Ook zie je veel mensen langs de weg lopen met bijvoorbeeld bordjes; ‘help feed my two daughters’ . En op bijna elk kruispunt staan mensen met spullen die ze willen verkopen, ze lopen gewoon over de wegen terwijl er auto’s rijden, echt bizar.
Toen we weer bij het huis kwamen, hebben we niet met de buren gebarbecued, maar met de buren gebraaid!:P. En als toetje een lekkere smoothie:D. Na het eten heb ik in heerlijk weer in de hangmat liggen lezen, lekker hoor zo’n hangmat!

S’avonds ben ik met Steven meegegaan naar een jeugdmeeting op hetzelfde terrein als waar de kerken staan. Hier was het heel gezellig, er waren veel jongeren, blank en zwart. We kregen een opdracht om allemaal een onderwerp te kiezen waarover we een ander wat konden leren. Dus drie keer raden welk onderwerp ik gekozen heb.. Holland. We moesten elkaar dan vragen over deze onderwerpen en zo ben ik bijvoorbeeld te weten gekomen hoe je de remmen van een auto zelf kunt vervangen, waarom de lucht blauw is en hoe je toast maakt:P.
Hierna zijn we weer terug gegaan naar het huis, waar we nog even wat gegeten hebben, en nu thee gaan drinken.
Morgen eerste dag naar school!:D
Ik vind het super leuk om jullie reacties allemaal te lezen, thanks!

  • 18 Oktober 2009 - 20:15

    Jennifer:

    swingende cindyy aii aiii

  • 18 Oktober 2009 - 20:23

    Oma:

    Geweldig meid, wat je allemaal hebt meegemaakt vandaag. Geniet er maar met volle teugen van.

  • 18 Oktober 2009 - 20:34

    Ma:

    jee kan je wel slapen na zoveel indrukken?
    Echt te gek tot morgen xxx

  • 19 Oktober 2009 - 08:23

    Lisa:

    hee cin!
    veel plezier op school vandaag:)
    xxx

  • 19 Oktober 2009 - 11:20

    Dominique(twinnie:P):

    Cin!
    leuk joh die verslagen met foto's erbij!
    veel succes vandaag op die school!

    xxx

  • 19 Oktober 2009 - 11:30

    Karin:

    Hey Cin,

    Leuke verslagen en foto's. Je kan wel merken dat je het super naar je zin hebt!
    Ben benieuwd hoe je het vandaag op school hebt.

    Liefs
    Karin

  • 19 Oktober 2009 - 17:07

    Anja:

    nou cindy,
    volgens mij heb jij aan twee weken niet genoeg.
    ben benieuwd hoe je de school heb ervaren.
    liefs anja

  • 20 Oktober 2009 - 13:18

    Fleur:

    Cin! Wat gaaaaf wat je allemaal aan het doen bent! Volg je op de voet door je verslagen :P.

    xxxxx

  • 20 Oktober 2009 - 16:01

    Cheryl:

    heeee cin!!
    super leuk wat je allemaal meemaakt!!!...
    het lijkt me echt gaaf om die leeuwen van dichtbij te zien!!!
    ik hoop dat je het naar je zin hebt, maar zo te zien wel ;)
    leuke fotos ook!!...
    geniet ervan he!!
    dikke kus xx

  • 20 Oktober 2009 - 19:49

    Gerrit-Jan:

    Hi Cindy, letop! Het is niet een barbeque maar een braai. ha ha

  • 20 Oktober 2009 - 20:47

    Cindy:

    thanks voor jullie recaties allemaal!!
    sorry Gerrit Jan, ik zal het gelijk veranderen! haha

  • 20 Oktober 2009 - 21:26

    Mieke:

    Hoi Cindy, wat vreselijk leuk dat je het naar je zin hebt. Ik heb net Wilma gesproken en daar begreep ik van dat zij er net zo van genieten als jij. Veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 November 2009

Zondag 1 November

31 Oktober 2009

Zaterdag 31 Oktober

30 Oktober 2009

Vrijdag 30 oktober

29 Oktober 2009

Donderdg 29 Oktober

28 Oktober 2009

Woensdag 28 Oktober
Cindy

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 72878

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 19 Januari 2017

Vrijwilligerswerk South-Africa

05 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Playing Softball

16 Oktober 2009 - 01 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: