Maandag 19 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu Maandag 19 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu

Maandag 19 Oktober

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

19 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag was een beetje zwaar om mijn bed uit te komen, moest er namelijk om 6 uur al uit. Om kwart voor 7 gingen we op weg naar Kings School West Rand, want de school begon al om half 8. Toen ik daar aankwam zag ik allemaal grote mooie gebouwen staan ,echt dat ik dacht van; is dit een school?:O. Het zijn 4 grote gebouwen: de aula, een gebouw waar the staff zit, een gebouw voor de jonge kinderen en een gebouw voor de oudere kinderen (wij dus). Wilma ging nog even mee naar binnen, toen heb ik eerst kennis gemaakt met mijn contactpersoon op deze school, Ina Pelser. Erg vriendelijke en aardige vrouw, zij heeft me voorgesteld aan Robyn een leerling in 11th grade (ongeveer hetzelfde als de 5de bij ons). Zij heeft me meegenomen naar the court waar ik voorgesteld werd aan de andere leerlingen. The court is een soort van tuin waar alle lokalen omheen gebouwd zijn, echt super mooi!

Eerst heb ik een blokuur Maths gevolgd. De les ging over functies, en dat hebben wij op school ook gehad dus dat snapte ik ongeveer wel. Daarna heb ik een blokuur History gevolgd, waar de leerlingen een essay moesten schrijven. Dus toen heb ik een vervangende opdracht gekregen, waarvan ik ook een nepcijfer ga krijgen (zal een leuk cijfer zijn:P). In dit lokaal hing ook een krantenartikel op met als kop; ‘ Racist teacher killed my son’. Dit artikel heb ik gelezen, terwijl ik het aan het lezen was kwam de geschiedenislerares iets vertellen hierover. In het artikel stond dat de teacher vervelende opmerkingen etc. maakte tegen het jongetje ,en dat het jongetje daarom zelfmoord gepleegd had. Racisme in Zuid-Afrika is een van de onderwerpen die ik ga bespreken in mijn stageplan, dus dacht ik dat ik dit stuk als voorbeeld van racisme kon gebruiken. Totdat de lerares vertelde dat de teacher en het jongetje beide zwart zijn (van hetzelfde ras), dus het was helemaal niet echt racistisch. De kop van het artikel was alleen maar propaganda. Met zulke propaganda vind ik het niet zo raar dat veel mensen denken dat in Zuid-Afrika de apartheid nog niets is verbeterd. Met een beetje die gedacht ben ik ook hierheen gekomen. Maar ik heb gemerkt dat op de plaatsen waar ik geweest ben de blanken en zwarten goed met elkaar op kunnen schieten!

Na History hadden we een break, waar ik door Robyn voorgesteld werd aan Crystal, Danika, Heather en Candice. Na de break ging ik naar Life Orientation en Geography. Die vakken waren niet heel erg interessant, maar we hadden hierna weer een break en toen heb ik weer bij dat groepje meiden gezeten, best gezellig! Na de tweede break had ik een blokuur Afrikaans. Dat was zo grappig, Ik snapte er best veel van, op papier.. Dat Afrikaans praten is echt lastig te verstaan, ze praten snel en spreken dingen heel anders uit dan wij. Ik heb van Afrikaans ook gelijk huiswerk gekregen, ik moest een gedicht lezen en daar vragen over beantwoorden, haha. Maar het was niet zoveel gelukkig:P Na Afrikaans had ik nog een uur Engels, daar hebben we niet zo heel veel gedaan. Dat was ons laatste uur, het is echt leuk om eens op een andere school mee te lopen!

Om kwart voor 2 waren we al uit en werd ik weer opgehaald door Wilma. We gingen op de terugweg tanken, dat is ook bizar, want er staan gewoon mensen bij de benzinepompen om je voor je te tanken. Je hoeft helemaal niks te doen. Toen we weer thuis aankwamen heb ik lekker gezwommen en even in de zon gelegen. Maar ja ik word er nog niet echt bruin van want de zon was te heet dus ik hield het niet zo lang vol. Dus kom ik nog spierwit terug, haha.

Ik heb vandaag best Hollands gegeten; aardappelpuree, spinazie en gehaktballen. En we hebben net ook Ganzenbord gedaan, haha:P
Morgen tweede dag school!

  • 19 Oktober 2009 - 18:54

    Opa En Oma:

    We hebben met verbazing gezien hoe modern de schoolgebouwen zijn.We lezen met plezier je wederwaardigheden.

  • 19 Oktober 2009 - 19:04

    Andrea Moeder Van Lo:

    Via hyves van iemand anders zag ik dat jij gewoon in Zuid afrika zit. Wat een geweldige ervaring na al die softballervaringen dit jaar. Cindy geniet ervan! Liefs Andrea

  • 20 Oktober 2009 - 09:07

    Mam:

    het is super zo beleefd je nog eens wat!(daar heb jij volgens mij toch niet over te klagen)wij kijken vol spanning uit naar je volgende verslag.En heb je al paard gereden? tot morgen kus

  • 20 Oktober 2009 - 15:42

    Richard:

    Nou we verwachten toch wel dat je in iedergeval met bruine benen thuis komt.:D
    Maar wat vooral belangrijk is, is dat je met een levenservaring rijker thuis komt.
    dikke kus van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 November 2009

Zondag 1 November

31 Oktober 2009

Zaterdag 31 Oktober

30 Oktober 2009

Vrijdag 30 oktober

29 Oktober 2009

Donderdg 29 Oktober

28 Oktober 2009

Woensdag 28 Oktober
Cindy

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 72888

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 19 Januari 2017

Vrijwilligerswerk South-Africa

05 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Playing Softball

16 Oktober 2009 - 01 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: