Vrijdag 23 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu Vrijdag 23 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu

Vrijdag 23 Oktober

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

23 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Het is nu precies een week geleden dat ik in Zuid-Afrika aangekomen ben, en de tijd is heel snel gegaan! Vandaag was mijn laatste dag op King’s.. :( Toen ik op school aankwam kreeg ik gelijk al een ‘afscheids cadeautje’ van Adolene, echt aardig!

Ik heb vandaag bij een nieuw vak gezeten; Business studies. Het is gaat over economie, maar het is heel anders dan bij ons. Zij hebben veel meer theorie en ze hoeven niet zoveel berekeningen te doen. De lerares van dit vak had alleen niet zoveel controle over de klas.. Nobody paid attention, dus toen begon ze al dat iedereen vanaf nu stil moest zijn, anders moesten we maar wat anders gaan doen. Nou dat werkt natuurlijk niet, iedereen bleef gewoon door praten, dus toen ging ze een aantal namen roepen. Maar 1 meisje heeft echt een lastige naam om uit te spreken (en om op te schrijven, dus dat doe ik dan ook maar niet:P) dus de lerares sprak het verkeerd uit. Toen ging iedereen de lerares nog meer in de zeik nemen..Daardoor eindigde het uiteindelijk op dat toen iemand zich uitrekte, die lerares zei dat in de reglementen staat dat je je niet uit mag rekken in de klas, want dan zit je anderen in de weg. Dus toen kreeg iedereen natuurlijk de slappe lach! Ik weet niet hoe, maar uiteindelijk is het haar toch nog gelukt de klas stil te krijgen.

Bij Math gingen we in de auditorium een filmpje kijken die door een van de leraren gemaakt was. In het filmpje ging die leraar voordoen hoe je nieuwe formules krijgt door grafieken te verschuiven, was dus een beetje saai.. Maar ja dat hoort er ook bij!;)

Na Math hadden we een soort van mentor uur, hier kwam de klas z’n belofte na en hadden we dus een soort van farewell party! Haha. Er was cake, chips, worstjes, poffertjes (van mij natuurlijk:P) en allemaal flessen met drinken. Die klas is echt awesome!!

Na de afgelopen 3 lesuren Afrikaans te hebben gehad, moest ik afscheid nemen van iedereen. Nou daar ben ik dus echt slecht in! Ik heb van de klas een overhemd gekregen waar ze allemaal iets opgeschreven hadden, zo lief! Maar toen ik daarna dus echt tegen iedereen gedag moest zeggen, kreeg ik echt tranen in m’n ogen.. Ik ben nog naar mijn contactpersoon van King’s gegaan om haar te bedanken voor de gastvrijheid etc. en ik toen rolden de tranen eigenlijk gewoon echt over mijn wangen (jankerd he?:P). Maar ik ben in 1 week gewoon echt heel gehecht geraakt aan iedereen daar, ik had dat eigenlijk zelf ook niet verwacht. Ik vind het dus ongelofelijk jammer dat dit mijn laatste dag was, maar ik heb er echt hele leuke herinneringen aan over gehouden, ik heb er veel geleerd, en ik heb natuurlijk wat e-mailadressen. Jammer is nou wel dat ik mijn cijfers niet meer terug gehad heb, want ik kon de History teacher nergens meer vinden. Maar ik ga nog wel via e-mail vragen of iemand misschien mijn ‘toets’ kan scannen en sturen.

Uit school ben ik met Wilma en Steven naar de glasfabriek gegaan. Hier hadden ze natuurlijk een winkel vol met glasdingetjes, maar ze hadden ook allemaal kleine winkeltjes met typische Afrikaanse spulletjes. Was wel leuk om hier even naar toen te gaan. Op de terugweg naar huis stonden we voor de stoplichten toen er een jongetje voor ons raam kwam staan bedelen. Toen ik dat zag moest ik wel even slikken.. Ik heb namelijk de afgelopen week bij bijna ieder kruispunt namelijk wel mensen zien bedelen, maar nog geen enkele keer een kind die met zijn handen gevouwen voor je raam kwam staan.. Ook heb ik in de afgelopen week een aantal keren wijken gezien waar huisjes staan die je eigenlijk geen huisjes kunt noemen, daar schrik je best wel van. Sommige huisjes zijn gewoon een soort van platen die tegen elkaar aanstaan, waar ze dan geen elektriciteit hebben, helemaal niks. Het onweert hier nu best hard, moet je je eens voorstellen dat je nu in zo’n ‘huisje’ zit…
Toen we thuiskwamen hebben we niet zoveel meer gedaan. We hebben een beetje uitgerust van de week, want het was toch best wel zwaar. Maar het was het zeker waard!

Morgen gaan we waarschijnlijk afdalen in de Wild Adventure Caves:D

Again thanks voor jullie reacties!

  • 23 Oktober 2009 - 17:04

    Opa En Oma:

    Hoi grietje,
    Hoef je morgen eens niet zo vroeg je bed uit? We hopen dat je lekker kan uitslapen. Je maakt je verslagen zo interessant dat het lijkt of we het zelf beleven.Trouwens je foto's zijn ook mooi.Doei tot morgen XX

  • 23 Oktober 2009 - 17:53

    Mam:

    GLASFABRIEK!!!! nu ben ik echt jaloers en...........nieuwsgierigdurf het bijna niet te vragen maar heb je wat gekocht? Geven jullie de bedelaars wat of is dat niet te doen? zou voor mij ook niets zijn hoor.nou op naar de 2e week.Je reis is zo wie zo al een succes.Dikke kus voor iedereen en hoe zit het nou met die honden?

  • 23 Oktober 2009 - 22:59

    Karin:

    Hey Cin,

    Je bent absoluut geen jankerd hoor, maar een mooie, lieve sociaal bewogen meid die zonder dat ze het zelf weet en er moeite voor hoeft te doen mensen voor zich wint.
    Ik denk dat je hier een paar fijne vriendschappen aan over gaat houden en tegenwoordig is dat via msn en skype heel makkelijk. Geniet van je weekend en van je volgende school waar je vast heel andere, maar daarom niet minder mooie mensen leert kennen.
    Liefs
    Karin

  • 24 Oktober 2009 - 00:20

    Bea:

    heey cindy,
    ja jullie 1e week zit erop. voor jullie omgevolgen en wat hebben jullie een hoop meegemaakt. en je bent helemaal niet raar hoor tijdens het lezen van je verslag liepen bij mij ook alweer de tranen over mijn wangen. dus denk dan maar aan mij ik ga ook bij ieder afscheid huilen. maar ik denk ook wel als ik jullie volgende week weer zie. nou meid geniet er nog maar van en veel plezier op die ander school.
    groetjes bea.

  • 24 Oktober 2009 - 09:03

    Maaike:

    Hey Cindy. Huilen is een emotie die betrokkenheid aangeeft: niets om je voor te schamen dus. Volgens mij komen er steeds meer jankerds op de wereld (of durven ervoor uit te komen). Als je de komende week net zoveel ervaringen opdoet, barst dat koppie!
    Geniet van jouw mooie ervaringen en leer van de minder mooie. En nu een "rustig" weekeinde??

  • 24 Oktober 2009 - 09:56

    Natasja:

    hoi cin
    leuk om te lezen dat je het zo naar je zin heb
    geniet er nog van
    xx

  • 25 Oktober 2009 - 11:45

    Jaap En Greta:

    Hi lieve Cin,

    Bij mij zouden ook de tranen over mijn wangen lopen hoor....is niet gek!
    Je schrijft zo leuk over al avonturen; het is net of we het zelf meemaken.

    Keep writing and we will keep reading!!

    Liefs Jaap en Greta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 November 2009

Zondag 1 November

31 Oktober 2009

Zaterdag 31 Oktober

30 Oktober 2009

Vrijdag 30 oktober

29 Oktober 2009

Donderdg 29 Oktober

28 Oktober 2009

Woensdag 28 Oktober
Cindy

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 72894

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 19 Januari 2017

Vrijwilligerswerk South-Africa

05 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Playing Softball

16 Oktober 2009 - 01 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: