Zaterdag 24 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu Zaterdag 24 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu

Zaterdag 24 Oktober

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

24 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag uitgeslapen tot 9 uur:)

Ik ben vanochtend met Steven en Jaap naar de vlooienmarkt geweest terwijl Wilma bij een Horse -show ging helpen. Best een grote markt, met veel leuke spulletjes, was wel leuk om daar even heen te gaan. Na de vlooienmarkt zijn we bij Wilma een stukje van de Horse -show gaan kijken. Het was show –jumping, en het was best gaaf om dat eens in het echt te zien! Wilma heeft gezegd dat ik voordat ik weer naar huis ga, op een paard moet hebben gezeten. Maar we hebben het zo druk dat we dat nog steeds niet gedaan hebben:P.

s'Middags zijn Steven en ik door Rudy opgehaald om naar de Wild Adventure Caves te gaan, dat was echt amazing, fantastic, awesome!! (thanks Karin;)) Het was echt zooo gaaf omdat te doen!! We hadden 1 gids die ons drieën door de cave leidde. We moesten eerst een overall aandoen, zo’n helm met een lichtje op, en handschoenen aan, zag er fatastisch uit..:P. Daarna daalde we ongeveer 15 meter af in de cave met een touw. Beneden kregen we een paar instructies, zoals niet met je blote handen de ‘witte’ stenen aanraken, want dan wordt het erosieproces versnelt en niet springen want dan kan het zijn dat je door de grond heen springt en dus een ‘paar’ meters verder naar beneden valt. Daarna konden we beginnen met onze ‘tocht’. De gids vertelde ons dat de mijnwerkers die er gewerkt hebben de Cave heel erg beschadigd hebben. Ze hebben alle lime uit de caves gehad waardoor ze de cave flink hebben beschadigd en het erosieproces versneld hebben. De gids toonde ook de soort van tekeningetjes op de muren aan. Vlakbij de uitgang stonden er allemaal ronde vormpjes op de muur, en dat had de natuur zelf gevormd, echt gaaf! In het begin waren het gewoon grote ruimtes waar je door heen kon lopen, maar op een gegeven moment ging dat al om in kruipen. En omdat dat kruipen natuurlijk nog leuker was heeft de gids expres weggetjes genomen waarbij we extra moesten kruipen. Er waren ook veel ruimtes waar je echt bijna je adem in moest houden om tussen de muren door te komen. Het was op sommige plekken heel erg glad! We kwamen onderweg langs een muur waar druppeltjes water ervoor gezorgd hebben dat de buitenlaag zachter werd, daardoor konden we het een stukje induwen. We kwamen op een gedeelte waar je nog een stuk naar beneden moest glijden, dat was echt het leukst, haha. De gids ging dan als eerste naar beneden, en ik weet niet hoe hij zichzelf kon stoppen, want toen wij naar beneden gingen moesten hij ons echt afremmen om ons niet tegen een rots aan te laten knallen:P. Op sommige stukken waren rotsen die een beetje hol waren, dat hoorde je zo’n hol geluid. Maar op een gegeven moment hoorde je dat ook onder je voeten, de gids zei dat hij de grot naar je zal vernoemen als je op die gedeeltes zou springen, haha. Op een gegeven moment waren we ongeveer 75 meter onder de grond,dus gingen we weer 75 meter naar boven. Dit was vaak gewoon klimmen, we moesten een klein stukje met een ladder omhoog. Toen we eenmaal boven waren, was mijn overall niet zo blauw meer..Als je een keer de mogelijkheid hebt om dit te doen, moet je het zeker doen!!
Toen we weer thuis kwamen en ik maar gelijk in bad gegaan, om me maar weer een beetje schoon te krijgen. Tip als je deze naar deze caves gaat: Doe geen witte schoenen aan, en zeker niet die van je zus (sorry jen, ik kon niet met mijn andere..:P). En besluit niet net voordat je dit gaat doen je nagels te laten groeien, dat heeft toch geen zin..

We gaan nu dadelijk eten, en dan ga ik maar weer een beetje op tijd naar bed (misschien..)

Morgen ga ik weer naar de kerk:) . En vanaf de kerk gaan we naar de Canape tours, dan zijn we juist een paar meter boven de grond. Today under the ground, tomorrow above the ground.


  • 24 Oktober 2009 - 17:13

    Opa Rn Oma:

    Lieve schat. het is niet te geloven wat jij daar allemaal meemaakt. Geweldig gewoon maar we worden nu toch wel een beetje bang dat je volgende week ons zal mededelen dat je daar blijft. haha dikke kus van ons.

  • 24 Oktober 2009 - 17:22

    Mam:

    lijkt mij inderdaad te GEK letterlijk! ik zou het niet doen (pas waarschijnlijk ook niet door de gangen haha)dus niet alleen witte schoenen en nagels maar ook..........niet teveel eten? hihi

  • 24 Oktober 2009 - 18:17

    Dominique:

    hahahah daar zal jen blij mee zijn:P

    xxxx

  • 24 Oktober 2009 - 18:22

    Anja:

    Nou weer even een berichtje uit Barendrecht.
    Wat jij in twee weken beleefd, doen wij nog niet eens in ons leven.
    Ik kan mij voorstellen dat de mijnen waanzinnig waren.
    En joh die nagels,dan neem je toch gewoon kunstnagels haha :D

  • 24 Oktober 2009 - 19:08

    Mieke:

    Hoi,Hoi
    Geweldig dat je het hebt gedaan. Toen wij er de laatste keer waren ben ik niet meegegaan. Gerrit-Jan en Wendy wel. Wat je morgen gaat doen is zeer gaaf. Dat heb ik wel gedaan. Het is echt uniek!!!!!!!

  • 25 Oktober 2009 - 15:24

    Tessa Rijken:

    Heej Cin,

    jij hebt het ook heel leuk zo te zien. en je doet ook veel gave dingen:)!

    ik had net mijn moeder nog op de chat, maar de tijd in nl is veranderd, het is daar 1 uur vroeger nu. dus daar moeten we een beetje rekening mee houden. want we vliegen om 00.45, maar ik weet niet of dat nou nl tijd is of deze tijd.. mijn moeder zou nog even bellen naar het reisbureau. en dan moeten we nog maar even contact hebben hoelaat we nou bij het vliegveld zijn zaterdag avond.

    veel plezier nog deze laatste paar dagen!
    xxx

  • 25 Oktober 2009 - 16:59

    Elise:

    kindy=D
    whaha ziet dr vet uit hoor:P
    nog veel plezier je laatste week daar;)
    xxx

  • 25 Oktober 2009 - 17:29

    Pa:

    leuke foto's meid.Kan je later altijd nog mijnwerker worden haha.Heerlijk om te zien dat je zo'n leuke en leerzame tijd hebt daar.Geniet er maar van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 November 2009

Zondag 1 November

31 Oktober 2009

Zaterdag 31 Oktober

30 Oktober 2009

Vrijdag 30 oktober

29 Oktober 2009

Donderdg 29 Oktober

28 Oktober 2009

Woensdag 28 Oktober
Cindy

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 72893

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 19 Januari 2017

Vrijwilligerswerk South-Africa

05 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Playing Softball

16 Oktober 2009 - 01 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: