Zondag 25 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu Zondag 25 Oktober - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy Zanden - WaarBenJij.nu

Zondag 25 Oktober

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

25 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ik kom zaterdag terug als a true Christian! Ik zal het even uitleggen:

Vanochtend zijn we weer naar de kerk geweest en vanavond weer naar de jeugdmeeting van de kerk. Vanochtend in de kerk ging net als volgende week; iedereen zingen en bidden. Alleen net voordat de kinderen weer naar de jeugdkerk zouden gaan was er iets anders dan vorige week. Er was een communie, dus iedereen kreeg een slok druivensap en een stukje koek als symbolisme voor Jezus’ bloed en lichaam. Dit gaat misschien heel dramatisch klinken maar: Ik heb er echt goed over nagedacht of ik dit zal eten of drinken want ik ben geen Christian, dus zou het wel juist zijn om dit te doen? Ik heb uiteindelijk besloten om het wel te doen, als een soort van respect voor de mensen hier. Uiteindelijk had ik dus vanavond die jeugdmeeting van de kerk, waar de vraag gesteld werd wie er geen echte Christian was, en er nog een beetje over twijfelde. Aangezien ik het heel lastig vind wat ik moet geloven, heb ik mijn hand opgestoken samen met een andere jongen. Toen ging dus de hele groep bidden voor ons, om onze zonden te vergeven etc. Toen werd ons medegedeeld dat we vanaf nu echte Christians zijn. Ze vroegen of ik een bijbel had, en ze willen graag dat, als ik weer in Nederland ben naar de kerk ga en met hun contact houd over hoe het met mijn geloof gaat. Toen ik dit hoorde ging het allemaal even wat te snel voor mij. Ik heb er nu nog wel goed over nagedacht hoor, en het er met Wilma over gehad dat niemand je natuurlijk zomaar een Christian kan maken. Maar toch als iemand dan zo zegt tegen je van: Je bent nu een echte Christian, moet je toch even slikken.. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik nog nooit zoveel over het geloof nagedacht heb als hier de afgelopen week. En ik denk dat ik er nog wel veel over na ga denken de komende tijd, wie weet word ik ooit een echte Christian.. ;)

Ik ben vanochtend ook weer even bij de jeugdkerk geweest, hier gingen we Bubblebuck doen. Dan gaan alle kinderen sporten doen (voetbal, cricket, korfbal etc.) en dan kunnen ze nep geld verdienen, als ze winnen. Hiervan kunnen ze dan een snoepje halen, was best grappig!

En vanmiddag zijn we dan de Canape Tours gaan doen, dat was echt net zo awesome als gisteren de Caves (misschien zelfs leuker!). We kwamen wel een half uur te laat bij de Canape tours aan, maar we konden nog gewoon met de volgende groep mee, dus het maakte niks uit. We kregen twee gidsen die eerst weer alle regels uitlegden voordat we onze spullen aan konden doen. Dus weer een helm op, handschoenen aan en net zo’n ding als bij klimmen om je middel. Toen gingen we ongeveer 10 minuten achterop zo’n wagen, waar dan bankjes in de ‘achterbak’ staan, de berg op, waar we met de Tour begonnen. Er hingen kabels van de ene rots naar de andere rots over een ravijn heen, je werd met je gordel vastgemaakt aan de kabel en dan kon je naar de overkant ‘sliden’ (het is hetzelfde als tokkelen). Was zooo gaaf!:D Er waren in totaal 11 kabels, maar bij de 5de kabel begon het keihard te regenen, en er werd van tevoren al gezegd dat als het ging regenen, we de tour niet af konden maken. Dus toen het keihard ging regenen, baalden we echt enorm! Maar gelukkig stopte het na een paar minuten alweer, dus zijn we niet gestopt en gewoon doorgegaan (we waren wel zeiknat, maar dat vond niemand erg:P). Soms ging ik iets te snel en kreeg ik dus op het laatste moment het teken dat ik moest afremmen, en dat ging elke keer gewoon goed. Totdat bij de laatste kabel de gids me al een soort van waarschuwde, ik snapte alleen niet waarvoor. Totdat ik bijna aan de overkant was en merkte dat ik op het eind nog steeds super snel ging, ook al remde ik af. Hij deed iets met de kabel waardoor ik op het eind super snel ging en waardoor ik dus aan de overkant hard terug knalde, haha. Toen moest ik dus met mijn armen als een aapje terugklimmen:P. Toen we weer terug waren gereden met de wagen kregen we een ‘diploma’ en wat te eten. Ik heb ook een dvd gekocht waar we op staan terwijl we naar de overkant sliden. Was echt weer super gaaf!!

Morgen voor het eerst naar Play for a Purpose, naar een soort kleuterschool, ik zal hier morgen meer over uitleggen. Ik heb er zin in:D

Thanks voor reading my blog again!

(Thanks voor je tasje Nordin! Hij is echt super handig, anders had ik de hele tijd met die grote rugzak moeten lopen..:P)

  • 25 Oktober 2009 - 20:53

    Opa En Oma:

    Hoi lieverd, had je u de goede schoenen aan haha.
    Leuk dat je een dvd kon kopen waar je ook opstaat. Kunnen we als je weer thuis bent zien hoe leuk het was. Morgen veel succes op die andere school. We zijn benieuwd hoe je bevindingen daar zullen. Dikke kus van ons

  • 25 Oktober 2009 - 21:46

    Mam:

    ik hoop dat ik je herken als je een zondag op schiphol aankomt. Moet ik een spandoek maken?heel veel plezier op je "nieuwe school" morgen, ben benieuwd!en ne wat staat er nog meer op het programma? onder de grond boven de grond ......hoe zit het met paard rijden?

  • 25 Oktober 2009 - 22:11

    Gerrit-Jan:

    Loving your stories. Makes me want to visit SA again. One big advantage of the rain shower, your (actualy jen's) shoes are probably clean again. Have fun tomorrow.

  • 26 Oktober 2009 - 08:44

    Maaike:

    Hey Cindy.

    Wat zal je leventje hier saai lijken!! Meid wat een ervaringen. Geweldig!! Ik denk niet dat er veel gewerkt zou worden als ik jou in dat mijnwerkerspak zie; ook dat staat je prachtig dus veel te veel af-/verleiding voor je omgeving!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 November 2009

Zondag 1 November

31 Oktober 2009

Zaterdag 31 Oktober

30 Oktober 2009

Vrijdag 30 oktober

29 Oktober 2009

Donderdg 29 Oktober

28 Oktober 2009

Woensdag 28 Oktober
Cindy

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 72892

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 19 Januari 2017

Vrijwilligerswerk South-Africa

05 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Playing Softball

16 Oktober 2009 - 01 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: